fredag 4 februari 2011

LG Optimus 2X recension

Ja här kommer en liten minirecension om LG Optimus 2X, som jag bara läst fakta om och en liten recension som jag kommer länka längst ner i inlägget. Till att börja med kan vi säga att detta är en android telefon vilken har en 4 tum stor skärm med upplösningen 800*480 vilket bör vara fullt tillräckligt! Lite synd att de inte har valt en qHD upplösning som verkar komma starkt i år dvs 960*540 pix. Telefonen har en ren clean design med ett fyrkantigt intryck med rundande hörn, levereras med android 2.2 (froyo) men är sagt att den så snart som möjligt ska kunna uppgraderas till 2.3 (gingerbread). Det är också den första telefonen som kommer med nvidias Tegra 2 processor vilket är den första dubbelkärniga telefonen på 2*1Ghz. Resterande komponenter på insidan är bland annat 8gb internt lagringsminne för appar och gps m.m. som ska finnas i en android telefon. Nästa storslagna punkt med denna telefon är att det är den första telefonen som kan filma in i Full-HD (och spela upp). Kameran kan alltså filma Full-HD och ta kort med 8 mp detta har jag givitvis inte haft chansen att prova då jag inte äger telefonen men av de första rapporterna ska det vara bra kvalite på både stillbildstagningen och filmningen! Tyvärr saknar telefonen en dedikerad kameraknapp vilket jag tycker är väldigt synd så man får använda skärmen för att trycka av kort och starta inspelningen. Jag själv längtar väldigt mycket efter denna telefon och har gjort så sedan jag fick höra om den i november/december och det verkar vara en riktig hit. Så själv kommer jag nog införskaffa mig en LG Optimus 2X så fort den kommer och kanske sjunkit lite i pris. Om inte mobilvärlden hinner presentera något coolare så klart!

LG Optimus 2x review (mobil.se)
Test av mobila processorer bland annat Tegra 2